Jumbo chauffeursdag groot succes
De Brabantse supermarktketen Jumbo groeit enorm snel. Na de overname van C1000 zag Manager Transport Ton van de Donk een unieke kans om tijdens de verplichte Code 95-trainingen ook meteen de integratie van de nieuwe groep C1000-chauffeurs een positieve boost te geven. De Verkeersveiligheid Groep Nederland ondersteunde daarbij.
Het is een ambitie van Jumbo om een mensgericht bedrijf te zijn, stelt Van de Donk. Bij de training van onze 320 chauffeurs gaat het ons dan ook niet om even een paar cursusjes regelen. We willen een toegevoegde waarde creëren voor zowel onze chauffeur als voor het bedrijf. Vanuit die visie hebben wij ervoor gekozen om energie te steken in de Code 95-trainingen. Bij het samenstellen van de training proberen we de inhoud en toegevoegde waarde van elk geselecteerd onderdeel door de ogen van onze medewerkers te bekijken. Hierbij zoeken we een balans van theorie- en praktijkonderdelen. Vervolgens verwerken we in elk onderdeel onze Jumbo-kernwaarden. He doel daarvan is de medewerkers bewust te maken van hun gedrag, invloed en vaardigheden in plaats van hen iets proberen aan te leren wat toch niet blijft hangen. Deze aanpak wordt door onze chauffeurs als nuttig, leerzaam en plezierig ervaren.
"Samen met de Verkeersveiligheid Groep Nederland kozen we voor een intermenselijke aanpak"
Zo vinden wij het enorm belangrijk dat onze chauffeurs beseffen dat ze dagelijks tussen onze klanten rijden. Daar hoort volgens ons bij dat de chauffeur een voorbeeldgedrag aan de dag legt. Dat lukt het beste als hij zich steeds bewust is van zijn eigen handelen en het gedrag om hem heen. Met andere woorden: dat hij de interactie onderkent. Dat is van invloed op de manier hoe een chauffeur omgaat met een situatie. Want hoe reageer je bijvoorbeeld op een voorganger die langzamer rijdt dan je ter plaatse mag of zonder duidelijke reden opeens op de rem gaat staan? Wij vinden dat je als Jumbo-chauffeur juist op zon moment de kans hebt om te laten zien wat je écht waard bent en als een echte professional omgaat met zon gebeurtenis. Wees altijd een heer, niet alleen in het verkeer. Dat is ook een Jumbo-kernwaarde en alleen al om die reden laten we ook de chauffeurs meetrainen die voor juni 1955 geboren zijn, al hebben die eigenlijk een vrijstelling voor de Code 95.
Ton van de Donk kwam bij de De Verkeersveiligheid Groep Nederland terecht via Adriaan Heino van Centraal Beheer Achmea. Ik moet eerlijk zeggen dat we eerst even aan elkaar moesten wennen. Maar het is ook zo dat we daarna samen een prachtig programma opgezet hebben, blikt hij terug. Samen met de Verkeersveiligheid Groep Nederland kozen we voor een intermenselijke aanpak. Initieel werkten we aan een op maat geschreven 2-daags trainingsconcept voor 60 chauffeurs van het Distributiecentrum in Woerden, dat op dat moment werd omgebouwd van C1000 naar Jumbo. De chauffeurs reageerden daar zo enthousiast en positief op, dat we direct besloten om alle overige C1000- en Jumbo-chauffeurs op deze manier de Code 95 te laten trainen.
De rode draad tijdens de chauffeursdagen vormen de relatie van de Jumbo-kernwaarden met elk trainingsonderdeel. Bijvoorbeeld dat wij aandacht hebben voor elkaar, met elkaar willen samenwerken, de ambitie hebben om alles goed te willen doen en gezond maar maatschappelijk verantwoord willen ondernemen. Voor de training vertaalt zich dat bijvoorbeeld in een goede en veilige omgang met het materieel, het met respect omgaan met medeweggebruikers en met elkaar in het algemeen, vertelt Van de Donk enthousiast. We maakten alle themas op beide trainingsdagen interactief. Voor de theorieonderdelen kiezen we voor schadepreventie, communicatie, agressie onderweg, tachograafgebruik en een verkeersquiz. Tijdens de praktijkonderdelen hebben we baanproeven, met bijvoorbeeld het voorwaarts en achterwaarts manoeuvreren in complexe situaties. Voor het competitie- en funfactor-element is er een grote beker voor de beste chauffeur van de dag. Ook het thuisfront zijn we niet vergeten. Om iets te kunnen proeven van wat Jumbo is en waar Jumbo voor staat, ontvangt elke C1000-chauffeur aan het einde van de training een grote shoppingbag met Jumbo-huismerkproducten. Het is ons idee om daarmee de Jumbo-gedachte ook naar het gezin door te trekken. We vinden het belangrijk dat ook het thuisfront achter de man staat.
De positieve spin-off is dat we met de chauffeursdagen meteen een goed moment creëren om de C1000-chauffeur op een prettige manier welkom bij Jumbo te heten, weet Van de Donk. Zon dag is natuurlijk een fantastische manier om kennis te maken met elkaar. Je kunt in een heel andere sfeer je bedrijfsfilosofie uitdragen dan tijdens het dagelijkse werk. Bij de chauffeurs die we tot op dit moment hebben getraind, is het ons samen met de De Verkeersveiligheid Groep Nederland gelukt om bij alle chauffeurs zowel de verkeersveiligheid, het uniformiteitsgevoel als de Jumbo-gedachte over te brengen. Op bepaalde punten zijn de verschillen tussen Jumbo en C1000 heel groot. Zo zit het meest tastbare verschil al direct in de kleurstelling. Dus vind ik het eigenlijk helemaal niet zo vreemd dat chauffeurs voor aanvang van de eerste training dachten dat we ze geel gingen spuiten. Al snel zagen ze dat dit niet zo was en dat viel ze alles mee. Tijdens de trainingsdagen zag ik echt iedereen met een grote glimlach op het gezicht rondlopen.
Ton vindt de chauffeursdagen die tot nu toe zijn gehouden, een instant succes. Het mooie is dat we merken dat de boodschap van die dagen goed is opgepikt. Zo heeft Jumbo bijvoorbeeld een schone-ruitpolicy. Bij C1000 was dat anders. Toen ik de week na de eerste training in Woerden kwam, namen de jongens mij mee naar hun gepoetste autos en lieten trots zien dat ze zelf alle naamborden, poppetjes en wat al niet verwijderd hadden. Voor mijn gevoel lieten ze daarmee zien dat ze uit zichzelf voor de Jumbo-manier te hebben gekozen.
Bron: Verkeersveiligheid Groep Nederland
http://www.verkeersveiligheidgroep.nl/