Verkeersveiligheid Groep NL helpt Zeeman op hoger niveau
Goed beschouwd is het een wonder dat een kledingstuk dat de halve wereld over gereisd heeft, toch voor een bescheiden bedrag in een Zeeman-winkel ligt. het geheim zit hem in de ijzersterke logistiek van deze kledinggigant. de Verkeersveiligheid groep nederland helpt met de training van de mensen die daaraan uitvoering geven.
Op logistiek kun je blijven studeren. Dat is precies wat Manager Transport Anton Servaas en wagenparkbeheerder Henny den Hollander bij Zeeman tot kunst verheven hebben. Beiden zijn continu aan het monitoren. Dat komt omdat Zeeman zijn hele supply chain in eigen hand houdt. Dat doen we niet omdat hier iedereen zo verliefd is op dat geel en blauw op de trailer, vertelt Servaas. Al vinden we bij Zeeman al gauw dat we het beste iets zelf kunnen doen. Meestal is dat ook zo. Voor de bevoorrading van onze winkels kijken we elke twee jaar of het niet goedkoper is om dat uit
te besteden. Tenslotte maken wij hier een 5,5 miljoen kilometer per jaar. Maar elke keer zien we toch dat zelf rijden goedkoper en beter is. Sterker nog, we krijgen hier vervoerders
op bezoek die zwaar onder de indruk zijn van onze logistiek. We zijn een professioneel vervoersbedrijf binnen een retailketen.
Voor de nascholing in het kader van de Europese Richtlijn werkt Zeeman samen met de Verkeersveiligheid Groep Nederland. Wij wilden trainingen met een eigen sausje en we hebben goed gekeken naar onderwerpen die zowel meerwaarde voor de chauffeur als voor het bedrijf opleveren. In ons geval was er in eerste instantie bij de chauffeurs behoefte aan een cursus Wet- en Regelgeving Europa. En natuurlijk hebben we ook een module Het Nieuwe Rijden gedaan. Schadepreventie als aparte training was bij ons minder nodig omdat we daar in een breed verband toch al veel aandacht aan besteden. Maar nu zijn we bezig met praktijktraining en die module hebben we in samenwerking met de Verkeersveiligheid Groep Nederland toch zo op maat ingericht dat we ook op individueel niveau kunnen sturen. Op die manier kunnen we die enkele chauffeur waarvan wij vinden dat hij toch nog iets te veel schade rijdt, op maat begeleiden.